Tõelised värvid

Volvo Trucksi värvimistöökojas töötavad üheskoos täielikult automatiseeritud robotid ja värvitehnikute meeskond, kes tagavad, et iga kabiin väljub tehasest siledana, kvaliteetselt viimistletuna ja täiuslikult värvituna.

Pihustiga värvitud kabiin

Päevas värvitakse Umeås asuvas Volvo Trucksi värvimistöökojas kuni 350 kabiini, igaüks kindlat tooni.

Andreas Bask

Andreas Bask, Rootsis Umeås asuva Volvo Trucksi kabiini- ja koostetehase värvilabori juhataja.

Põhja-Rootsis Umeås asuva Volvo Trucksi kabiinitehase värvimistöökoda ja labor vastutavad selle eest, et kõik suurt koormust taluvad kabiinid saaksid värvitud, enne kui need põhikoosteliinile toimetatakse. Kvaliteetse ja veatu viimistluse tagamine on pikk ja põhjalik protsess, milleks läheb vaja üle üheksa kilogrammi värvi ja mille lõpuleviimiseks kulub terve päev. „Inimesed ootavad just seda värvi, mille nad on tellinud, ja kui nad saavad midagi muud – olgu erinevus kui imeväike tahes –, on nad väga rahulolematud,” räägib Andreas Bask, Umeås asuva kabiinide ja veokite kokkumonteerimistehase värvilabori juhataja.

Kogu protsess saab alguse kliendist, kes saab valida enam kui 800 värvi vahel, mis hetkel Volvo Trucksi värvivalikusse kuuluvad. Tohutust valikust hoolimata on vaieldamatult populaarseim värvus valge – täpsemalt talvine valge (winter white). Seda kasutatakse peaaegu pooltel Umeås värvitud kabiinidel. Ülejäänud poolest moodustavad suure osa mitmesugused muud valge toonid.

Kui Winter White välja arvata, siis segatakse kõik värvid kokku kohapeal – igal nädalal kokku umbes 4000 liitrit. Kui kliendil on konkreetne soov, mida meie värvivalikus ei leidu, siis saavad värvilabori tehnikud selle enamasti ise kokku segada. „Oleme värvisoove saanud näiteks kangatüki kujul, mobiiltelefoni katte näol või küünelakina,” lisab Andreas Bask. „Enamikul juhtudel on meil klientidele pakkuda soovituga väga sarnast värvi. Muudel juhtudel suudame aga luua täiesti uue värvi. Üksnes väga harva oleme pidanud ära ütlema. Seda siis, kui värvil pole vajalikke omadusi.”

Alates 2000. aastast oleme värvimiseks kasutanud roboteid ning nüüdseks on kogu protsess täielikult automatiseeritud. Peamise värvimisala all paikneb laoruum, mis on täidetud loendamatute värvianumatega, igaüks markeeritud triipkoodiga ja ühendatud vooliku kaudu ülal tegutsevate robotitega. Kohapeal on piisavalt värvi kahe-kolme päeva töö tarbeks.

 

Yvonne Määttä kontrollib kabiini

Hoolimata automatiseeritud arvutisüsteemist on tähtis ka inimese pilk ja puudutus. Kvaliteedikontrolli operaatorid, teiste hulgas Yvonne Määttä, uurivad iga kabiini hoolikalt, et leida üles kõik kahjustused ja kühmud.

Inimesed ootavad just seda värvust, mille nad on tellinud, ja kui nad saavad midagi muud – olgu erinevus kui imeväike tahes –, on nad väga rahulolematud.

Andreas Bask, Umeås asuva kabiini- ja koostetehase värvilabori juhataja

Automatiseeritud värvimissüsteem.

Kõrgtehnoloogiline ja täielikult automatiseeritud süsteem imeb värvi valitud anumast nagu kõrrest ning tagab, et värvi kasutatakse üksnes nii palju, kui vaja.

Kõrgtehnoloogiline, täielikult automatiseeritud süsteem imeb värvi valitud anumast nagu kõrrest ning tagab, et värvi kasutatakse üksnes nii palju, kui vaja, et kadu oleks minimaalne. Seejärel puhastatakse voolikud lahustiga, et erinevat tooni värvid ei seguneks.

Viimastel aastatel on värvimistöökoda kõvasti vaeva näinud, et vähendada keskkonnale avaldatavat mõju, seda on tehtud peamiselt lahustikoguse vähendamise kaudu. Kolm viiest tootmisliinist kasutab veepõhist värvi ning puhastussüsteemi on täiustatud nii, et puhastusainete kogus on minimaalne.

Iga kabiini värvimiseks kulub kokku (sealhulgas kõik kihid ja katted) umbes üheksa kilogrammi värvi. Kaks esimest kihti kaitsevad korrosiooni eest, neile järgneb kruntvärv, mis tagab pealisvärvi parema nakkuvuse ja vastupidavuse ning kindlustab õige alusvärvi. Järgmine kiht on kas aluspinnakate, millele järgneb läbipaistev lakikiht, või pigmenteeritud pinnavärv, mis kantakse otse kruntvärvile. Need pealmised kihid annavad kabiinile just sellise lõpliku värvuse ja just niisugused mehaanilised omadused, mida klient on soovinud. 

Värvipank

Klientidel on valida Volvo Trucksi värvipanga laia valiku vahel. Kui neist ei piisa, võib värvilabor püüda segada kokku uue kliendikohase värvi.

Peale kabiini värvitakse samal ajal üle ka väike metallist paneel – see moodustab olulise etapi kvaliteedikontrollist. Kui paneel on värvitud, viiakse see värvilaborisse, kus see asetatakse spektrofotomeetrisse, et võrrelda seda põhiandmebaasis oleva värvusega. Et paljud värvused ja toonid on üksteisega väga sarnased, võib väike erinevus inimsilmale kergesti märkamata jääda. Kui spektrofotomeeter erinevust ei tuvasta, saadetakse kabiin liinile, et see veel kord üle värvida.

Lõppkontrollimiseks teeb töötaja tugeva fluorestsentsvalguse käes visuaalse ülevaatuse veendumaks, et ükski koht ei ole värvimata jäänud ega ebaühtlaselt värvitud. Kvaliteedikontrolli operaatorid libistavad pinna üle ka käega, et teha kindlaks, ega kusagil ei esine muhke, kriime või ebaühtlust. 

Alles siis, kui kabiin on kõik need katsed läbinud, on see valmis põhikoosteliinile saatmiseks.

Värvi segamine

Umeå töökojas segatakse igal nädalal umbes 4000 liitrit värvi.

Volvo Trucks pakub hetkel 800 värvust. Umeås värvitakse päevas
250–350 kabiini. 2016. aastal värviti
64 000 kabiini. Iga kabiini värvimiseks kasutati
9 kilogrammi värvi.

Seotud artiklid

Volvo veokikabiini kokkumonteerimine

Volvo Trucksi koostetehases Tuves (Göteborg) pannakse Volvo veoki kabiini koosteliinil kokku umbes 900 osa – seda kõike vaid kuue tunniga....

Veoki ideaalse helikeskkonna loomine

Veoki müra peetakse sageli vältimatuks. See lihtsalt on. Ometi on üks Volvo meeskond pühendunud veoki sise- ja välismüra optimeerimisele, et suurendada nii ohutust kui ka mugavust. ...

Seal, kus sünnivad mootorid

Külastame Rootsis Skövde linnas Volvo mootoritehast, kus sünnivad kõik mootorid ja kohtume Euro 6 tehnoloogia loonud inseneridega....

Filtreerige artikleid

5 true 5