Avariipidurdus – süsteem, mis päästab elusid

Kokkupõrkehoiatus avariipidurdusega on aktiivsete ohutussüsteemide vallas Volvo Trucksi teedrajav saavutus. Siinses artiklis heidame pilgu tehnoloogiale, mis avariipiduri taga peitub, kuidas see süsteem juhti kaitseb ja kuidas liikluse ohutumaks muudab.

Avariipidurdus töötamas

Kokkupõrkehoiatus avariipidurdusega jälgib pidevalt kaamera ja radari abil eesolevaid objekte. Kokkupõrkeohu korral antakse hoiatus ja kui juht sellele ei reageeri, rakendub automaatselt avariipidurdus.

Õnnetused, mille korral üks sõiduk sõidab teisele tagant sisse, on liigagi tavalised. Sellised õnnetused juhtuvad tavaliselt siis, kui tagumise sõiduki juht ei pööra teele piisavalt tähelepanu. Kui tegemist on veokitega, on oht sõiduki suuruse ja massi tõttu mõistagi palju suurem.

Avariipidurisüsteemi järjepidev katsetamine tagab veoki peatumise või aitab vähendada kokkupõrke ja sellega kaasnevate vigastuste ohtu. Kõnealune muudatus on võetud päevakorda vajaduse tõttu pidada sammu õigusaktidest tulenevate nõuetega, aga mis veelgi olulisem – selle põhjuseks on pühendunud soov muuta Volvo veokitega seotud liikluskeskkond võimalikult ohutuks.

1. Kaamera ja radar
Kaamera teeb kindlaks veoki ees oleva objekti kauguse ja tüübi. Radar mõõdab, kui kiiresti veoki ees olev objekt liigub ja kui kaugel see asub. Oluline on see, et juht suudaks süsteemi usaldada ega saaks liiga palju valehäireid. Seetõttu teevadki kaamera ja radar koostööd, et anda hoiatusi üksnes siis, kui vaja. 

2. Andurite ühinemine
Andurite ühinemine avaldub selles, kui kaks andurit (radar ja kaamera) edastavad mõlemad protsessorile sisendi, et olukorrast parem ülevaade saada. Andurite koostöö on ülimalt oluline, sest need aitavad vahet teha sõidukitel ja sellistel objektidel, mis tegelikult endast ohtu ei kujuta, näiteks tühjad plekkpurgid. Pealegi näeb kahe silmaga rohkem ja paremini kui ühega. 

3. Juhtseade
Kogu teave, mis saadakse kaamera ja radari vahendusel ning veoki ja juhi käitumise põhjal, kogutakse kokku juhtseadmesse. Tarkvara analüüsib seda teavet ning õnnetusohu korral rakendab veoki hoiatus- ja pidurisüsteemi. 

4. Pidurisüsteem
Pidurisüsteem rakendub siis, kui juht ei reageeri kokkupõrkehoiatustele. Kõigepealt sõiduk pidurdab kergelt, käigukast ühendatakse lahti ja veok võtab hoo maha. Nüüd on pidurisüsteem rakendunud. Kui oht on piisavalt suur, pidurdab veok täie jõuga ja pidurituled hakkavad vilkuma. Seisupidur rakendub siis, kui juht ei ole üldse reageerinud.

KUIDAS AVARIIPIDUR RAKENDUB?

Avariipidur on viimane lüli sündmuste jadas, mis tekib siis, kui kokkupõrkehoiatus avariipidurdusega rakendub. 

Kui süsteem tuvastab, et veok on sattunud ohtlikku olukorda, antakse kõigepealt eelhoiatussignaal. Juhi hoiatamiseks süttib punane märgutuli, mis peegeldub vastu esiklaasilt. Seejärel, kui juht ikka veel kuidagi ei reageeri, hakkab märgutuli vilkuma ja kostab helisignaal.

Avariipidur rakendub, kui juht ei ole ühelegi neist hoiatustest reageerinud.

Seotud artiklid

Volvo dünaamilise roolisüsteemi eelised juhi jaoks

Ideaalne stabiilsus suurel kiirusel, täielik juhitavus väikesel kiirusel ning oluliselt väiksem koormus lihastele ja liigestele. 2013. aastal turule toodud murranguline Volvo dünaamiline roolisüsteem (Volvo Dynamic Steering system –VDS) on paljude ...

Kuidas Volvo Trucks kujundab tulevikuveoki ohutust

Aktiivne ohutus on Volvo Trucksi järgmine samm maanteeohutuse ja nullkontseptsiooni suunas. Vaadake, kuidas on nutikaid sõidukisüsteeme arendatud meie uues katsekompleksis AstaZero Rootsis. ...

Sõidusimulaator – virtuaalne tulevikuveok

Üht maailma moodsamat sõidusimulaatorit kasutades püsib Volvo Trucks alati ohutusuuringute eesliinil....

Filtreerige artikleid

5 true 5