Veokid

Esimene Volvo FH16 Kreekas

Kreeka võlakriis mõjus logistikasektorile rängalt. Rasketest tingimustest hoolimata jätkab Marinos Vasilopoulos International Transport kasvamist.
Elias Marinos.
Elias Marinos, ettevõtte Marinos Vasilopoulos International Transport omanik, on näinud, kuidas ta äri elas üle Kreeka majanduskriisi ja on praegu isegi laienemas.

Kreeka võlakriis on logistikasektorile ränga hoobi andnud. Rasketest tingimustest hoolimata jätkab Marinos Vasilopoulos International Transport laienemist.

Võlakriis, mis pani Kreeka proovile, on kestnud juba kuus aastat. Kui varem andsid pangad kohalikele ettevõtetele laenu soodsatel tingimustel, siis nüüd on krediit kokku kuivanud. Riigis valitsev ärikliima on karm ja halastamatu.

 

„Loomulikult on kriis meid mõjutanud,” ütleb ettevõtte Marinos Vasilopoulos International Transport omanik Elias Marinos. 

Ühtekokku on Kreeka suurimas sotsiaalkindlustusfondis (IKA) registreeritud ettevõtete arv 2008. aastast alates vähenenud 119 000 võrra ehk 38 protsenti. 

Logistika valdkonnas on sajad veondusettevõtted lõpetanud oma äritegevuse. Kuid keset seda tõusu ja mõõnaperioodi on siiski mõned ettevõtted, mis on suutnud pinnale jääda ja isegi laieneda: üks nendest on Marinos Vasilopoulos International Transport, 62 veokiga veondusettevõte, mis transpordib Euroopasse jahutatud toiduaineid. 

„Kriis sunnib Kreeka veondusettevõtteid oma tegevust äärmiselt läbimõeldult korraldama ja ellujäämiseks oma kulusid rangelt kontrolli all hoidma, kuid just sellisel viisi me olemegi alati oma äritegevust arendanud. Oleme alati olnud väga ettevaatlikud, laienenud samm-sammult ja keskendunud kvaliteetsete klientide leidmisele".

Megaras, umbes 50 km kaugusel Ateenast paiknev ettevõte seisis silmitsi kriisiga, kuid tuli sellega ajavahemikus 2008. aastast 2014. aasta alguseni hästi toime ja jätkas laienemist, hankides viis uut veokit. Marinos Vasilopoulos International Transporti 62 veokist koosnevas veokipargis on 15 Volvo veokit ning hiljuti ostis ettevõte uhiuue Volvo FH16 – esimese sellise Kreekas. 

Soodsa laenu aegadel, mil mõned Kreeka veondusettevõtted võisid headel tingimustel saadavast pangalaenust innustatuna osta mõnikord täiendavaid veokeid staatuse sümbolina, ootas Elias Marinos alati seni, kuni ta suutis tagada piisavalt veoseid, et uusi veokeid töös hoida.

Olime üleüldise raiskamise ajal ettevaatlikud ja see päästis meid kriisi saabudes raskustest.

Marinos Vasilopoulos ostis oma esimese Volvo veoki (F12) 1985. aastal, kui ettevõte laienes, et korraldada rohkem rahvusvahelisi vedusid. Sel ajal oli ettevõtte omanik Elias Marinose isa Dimitrios Marinos ja Elias töötas autojuhina. Volvo veokite kvaliteet ja tugev koostöö Saracakis Brothersiga, Volvo Trucksi importija ja esindajaga Kreekas, on põhjus, miks ta jääb Volvo juurde ka peaaegu 30 aastat pärast seda, kui esimene Volvo veok veokipargiga liitus.

„Te võite osta näiteks odavama, kasutatud veoki, kuid Volvo veokid peavad vastu isegi karmides tingimustes. Kvaliteet on märgatav igas detailis – näiteks käigukasti kvaliteet on suurepärane.” 

Rääkides uuest FH16-st, mis on esimene Kreekas, lähevad ta silmad särama. Varsti pärast esimese veoki ostmist 2013. aasta lõpus kaalutleb ta juba teise ostmist. 

Kreeka logistikaettevõtte juhtimine pole kunagi olnud lihtne ülesanne. Kreeka teed on künklikud ja kitsad ning enam kui 3,8 miljoni elanikuga pealinna Ateenasse suunduv liiklus peatub sageli täielikult. Praamiühendused erinevate saarte ja riikidega tähendavad seda, et iga veok peab alati õigeaegselt kohal olema või riskima sellega, et tuleb tundide kaupa järgmist praami oodata.

Mulle meeldib pingeline töö ja probleemide lahendamine. See on nagu malemäng.

Üks kriisi olulisemaid tagajärgi seisneb selles, et Kreeka niigi pingeline veondusäri on muutunud veelgi pingelisemaks. Likviidsusprobleemid on sundinud paljusid kliente oma tellimusi kuni viimase minutini edasi lükkama.

„Sageli ootavad nad seni, kuni saavad raha. Kuni neil raha ei ole, nad tellimust ei esita, ning sageli saame tellimuse andmed alles kõige viimasel minutil.”

Ka jaekaubanduse valdkonnas on viimasel viiel kriisiaastal toimunud suured muutused. Peamiselt väikestest pereettevõtetest koosnenud Kreeka jaekaubandusturul on üha rohkem hakanud domineerima suured tegijad. Veondusettevõtete-vaheline konkurents krediidivõimeliste klientide pärast on kaelamurdev. Võistlus lepingute sõlmimise eest suurte supermarketikettidega, nagu Makro ja Voudouris, suurima lihatootjaga Kreekas, on olnud karm. Selliste suurte klientide saamine ja nende hoidmine on võtmeküsimus.

„Mulle meeldib pingeline töö ja probleemide lahendamine. Kõigi tükkide kokkusobitamine: see on nagu malemäng,” ütleb Elias Marinos – mäng, mida ta samuti mängib. (Malelaud hõbedaste ja kuldsete malenuppudega särab kontoris.)

Ta ei hooli sellest, et töö on karm ja sageli ka kurnav. Töötamine veokijuhtide kaaspiloodina teismeliseeas ja hiljem, kahekümnendatel eluaastatel veokijuhina, kujundas temas eakaaslastest erineva suhtumise töösse ja ellu. 

„See andis mulle parema tulevikuväljavaate. Sain sellest õppetunni, et tööd tuleb teha kõvasti.”

 

Veokipark

Sõidukid:  62 veokit, sh 15 Volvot:

  • üks uus Volvo FH16, 750 hj Euro V mootor, 4×2 sadulveduk XL kabiiniga
  • kaks veokit FH16 Classic, 700 hj Euro V mootor, 4×2 sadulveduk XL kabiiniga
  • neli veokit Volvo FH16 Classic, 600 hj Euro V mootor, 4×2 sadulveduk XL kabiiniga
  • Kaheksa FH-d, millel 480 hj, Euro 5 mootor ja XL kabiiniga 6x2 veduk.

Enamik veokitest on varustatud I-Shiftiga.