Veokid

Kuidas e-äri muudab Hiina logistikatööstust

E-kaubandus on muutnud nii hiinlaste ostmistavasid kui ka kogu Hiina logistikasektorit. Kõige olulisemaks on saanud kasutuskindlus ja tõhusus.
Volvo FH sõitmas Šanghais
Hiina kiiresti kasvav e-kaubandus on osutunud tulusaks tööstusharuks selliste veondusettevõtete jaoks nagu Sanxiao Logistics.

E-kaubandus on muutnud nii hiinlaste ostmistavasid kui ka kogu Hiina logistikasektorit. Kõige olulisemaks on saanud kasutuskindlus ja tõhusus.

Hiina e-kaubandussektor tekitas möödunud aastal ülemaailmset sensatsiooni, kui jõudis järele USA-le ja sai maailma suurimaks e-kaubanduse turuks. Peaaegu üleöö hakkas määratu hulk Hiina valgekraesid – alates trendikatest noortest kuni talunikeni – ostma kaupa internetist. Ühel rekordilisel päeval möödunud aasta novembris edastasid Hiina tarbijad ühele riigi suuremale e-kaubandusettevõttele 280 miljonit tellimust. Kuid Hiina e-kaubanduskeskused ei ole muutnud ainult hiinlaste ostmistavasid, vaid on kujundanud ümber kogu riigi logistikasektori.

„Praegu ei olegi küsimus hindades, vaid selles, kas kaubad tarnitakse sihtkohta õigel ajal,“ ütleb ettevõtte Sanxiao Logistics president Zhou Zhili.

Zhou Zhili istub 1500-aastase puu juurest nikerdatud teelaua taga Shanghai äärelinnas paiknevas kontoris. Ta valab teed traditsioonilise Hiina kombe kohaselt, mis seisneb teelehtede niisutamises ja loputamises ning nende korduvas kastmises üle laual olevate tasside – seni kuni parim maitse on saavutatud. Just selle teelaua taga kohtub Zhou oma tarnijate ja klientidega.

Oleme oma kaubamärgi loonud Volvo veokite abil. Need on töökindlad ja see on äri ülesehitamisel peamine.“

Esmapilgul jätab Zhou Zhili endast traditsioonidest lugupidava mulje. Juba väga ammu, 7. sajandil, jõid Tangi dünastia valitsejad teed ja korraldasid kohtumisi sarnaste laudade taga. Ümmarguse näo ja kammitud musta värvi juustega mees meenutab üht teist ajaloolist kuju, Mao Zedongi, kes kaunistab siiani avalikke väljakuid ja Hiina rahatähti.

Kuid tegelikkuses on Zhou tänapäeva Hiinas viimase kolmekümne aasta jooksul toimunud tohutute muutuste kehastus.

Hiina ühest vaesemast piirkonnast pärit talupoeg kraapis 1990. aastate alguses sõprade ja sugulaste abiga kokku raha, et osta oma esimene veok.

„Esimesel ööl olin nii õnnelik, et magasin veokis,“ muheleb Zhou.

Sealt alates töötas ta end üles ja sai tollal riigiettevõttena tegutsenud Sanxiao veokipargi halduriks. Kui ettevõtte logistikaosakonnast kasvas välja iseseisev logistikaettevõte, valiti Zhou selle presidendiks.

Tänapäeval on Sanxiao Logistics arenev ettevõte, mis haldab rohkem kui 20 logistikakeskust üle kogu Hiina. Veokipargis on 500 veokit, sh üha rohkem Volvo veokeid. Zhou ostis esimese Hiinas müüdud Volvo FH. Praeguseks on tal kaheksa uuema seeria Volvo FH veokit.

Ühtlasi on Sanxiao Logistics näide sellest, kui kiiresti ja osavalt isegi suurettevõtted tänapäeva Hiinas toimuvate muutustega kohanevad.

On üllatav, et Sanxiao Logistics tegi esimesed e-kaubandustarned vaevu kuus kuud tagasi. Tänapäeval moodustab see juba enam kui 50% ettevõtte käibest.

Zhou Zhili sõnul on Volvo veokitel olnud neis muutustes oluline roll: „Oleme oma kaubamärgi loonud Volvo veokite abil. Need on töökindlad ja see on äri ülesehitamisel peamine.“

Võib tunduda, et äritegevuse arendamine Hiina sarnases suure ja tormiliselt kasvava majandusega riigis on võrdlemisi lihtne. Ent hoolimata turu suurusest ja riigi kiirest majanduskasvust heitleb transpordisektor liigse tootmisvõimsuse ja ebatõhususega, mille tagajärjel on paljud ettevõtted hädas raha teenimisega.

Pärast keskvalitsuse finantseeritud taristuprojekte, mille eesmärk oli ülemaailmse majanduskriisi tagajärgede vähendamine Hiinas, paisus veokiturg pöördeliselt – nt 2010. aastal müüdi üle 1,3 miljoni veoki.

Tänapäeval Hiina teedel veokite puudust ei ole. Selle tulemusena võib väljaspool linnu näha seisvaid ja kaupu ootavaid veokeid ning kolmandik nendest pöördub pärast kauba tarnimist tühjana tagasi.

Sellel karmil turul oli Sanxiao Logisticsi jaoks kasumlikkuse võti keskendumine hinnaliste kaupade, sh e-kaubanduse toodete tarnimisele ja ajaliste piirangutega ülesannete täitmisele.

Minu filosoofia on olla muutuste esirinnas, mitte neile järgneda.”

Tõhususe suurendamiseks ja komplikatsioonide haldamiseks ostis Sanxiao sisse talente, sh praeguse veokipargi haldaja, kes on omandanud logistikaalaseid kogemusi rahvusvahelises ettevõttes TNT. Samal ajal kui konkurendid sõidavad veokitega nii kaua, kuni mootor ei tööta enam tõhusalt või veokil ilmneb teel olles rike, tegi Sanxiao maksimaalse kasutuskindluse ja väikese kütusekulu tagamiseks investeeringu ja ostis kõigile oma Volvo veokitele Volvo kuldlepingu.

“Tänapäeval eeldame, et meie veokid läbivad 40 000 km kuus: need töötavad lakkamatult,“ ütleb Zhou.

Mingil määralon just Hiina suurus võimaldanud e-kaubandusel niivõrd kiiresti areneda. Kauge lääneosa elanikud saavad nüüd veebi vahendusel tellida samu moekaupu, mida tellivad inimesed kosmopoliitilises Shanghais.

Niivõrd suure turu vajaduste katmine on väljakutse. Samas on kauged vahemaad aidanud Sanxiao äril õitseda. Just pikad reisid on need, tänu millele ettevõtte investeeringud kütusesäästlikesse ja töökindlatesse veokitesse end ära tasuvad. Esimene musta värvi FH, mille ettevõte soetas, läbis näiteks teekonnal Šanghaist Hiina kaugesse lääneossa 4000 kilomeetrit.

Zhou ise ei pööra aga äri arendamisega seotud raskustele erilist tähelepanu. „Väljakutsed on ka võimalused,” rõhutab Zhou. „Minu filosoofia on olla muutuste esirinnas, mitte neile järgneda.”

 

VEOKIPARK

Volvo algusest lõpuni

Sõidukid:  8 FH 440 6×2 vedukit, 6 FH 480 6×2 vedukit ja 8 FH 460 6×2 vedukit uuest seeriast.
Töökeskkond: kaugveod kõikides kliimaoludes. Hiina lõunaosa on lähistroopiline, kuid Loode-Hiinas võib temperatuur langeda kuni –20 °C-ni.
Rakendused: kõik Volvo veokid on varustatud I-Shifti käigukasti ja kahe magamisasemega. Kaheksal FH 460 6x2 vedukil on ka uuenduslikke lahendusi: Volvo dünaamiline roolisüsteem, sõidurajal püsimise tugisüsteem ja adaptiivne kiirushoidik.
Kütusekulu: 55-tonnise täismassiga autorongi korral 37 liitrit 100 km kohta.