Volvo Trucksi kodulinna Göteborgi (Rootsi) siluetti ilmestavad ehituskraanad. 2035. aastaks kasvab linn kolmandiku võrra ning suured kesklinna piirkonnad ehitatakse ümber, et mahutada rohkem inimesi ja teid.
See väljakutse ei tekita muret vaid Göteborgile. Eelduste kohaselt kolib aastaks 2030 maailma suurlinnadesse umbes miljard inimest.
Uute elanike mahutamiseks planeerib Göteborg palju uusi, tihedalt ehitatud ja segakasutusega piirkondi, kus on ühendatud elamud, kontorid ja poed.
Göteborgi linnaplaneerimisjuht Henrik Kant loodab, et elektriveokitel on sellise linnakeskkonna edukaks ja jätkusuutlikuks muutmisel oluline roll.
„Et elektriveokid on vaiksemad ega eralda heitgaasi, võimaldavad need planeerida linnu teistmoodi. Tehnoloogia muudab uued lahendused võimalikuks: näiteks vähem piiratud tarneajad või elumajadele lähemalt kulgevad bussimarsruudid. See aitab meil planeerida tihedaid segakasutusega piirkondi.”
Oma eelmises ametis Göteborgi vee- ja jäätmeosakonna juhina tegi Henrik Kant kõik, et elektriveokitest saaks linna jäätmestrateegia osa.
„Meil juba on Göteborgis strateegia vähesaastavate ja mittefossiilsetel kütustel töötavate prügiveokite kasutamise kohta. Veokid kasutavad linnas kütusena biogaasi või hüdrogeenitud taimeõli, mis on lihatööstuse kõrvalsaadused,” räägib ta.
Nüüd võimaldavad elektriveokid teha veel ühe suure sammu õiges suunas.
„Göteborgi visioon on ehitada tihe, roheline linn. Peame kõvasti tööd tegema, et saavutada võimalikult väike heitmetase, eriti kesklinnas. Ühtlasi saame minimeerida mürasaastet.”
Göteborgi visioon on ehitada tihe, roheline linn. Peame kõvasti tööd tegema, et saavutada võimalikult väike heitmetase, eriti kesklinnas.
Paar aastat tagasi pöördus Göteborg Volvo Trucksi poole, et nad töötaksid välja täpselt kohandatud elektrilise prügiveoki, mis vastab marsruudi, topograafia, kiiruse ja kandevõime nõuetele. Muu hulgas nõuti, et veok suudaks vedada viietonnist koormat ja laetud aku peaks vastu kogu päeva. Nüüd on elektriline prügiveok valmis teele asuma. Kui see osutub edukaks, loodab Göteborgi linn kavaga edasi minna.
Eeliste seas loodab Henrik Kant elektriveokitelt veokijuhtidele paremat töökeskkonda.
„Prügivedajate kutsehaiguste määr on riigis kõigi töötajate seas üks kõrgemaid. Seepärast otsime pidevalt uusi võimalusi, kuidas nende töökeskkonda parandada,” ütleb ta.
Ühtlasi jõuab sel aastal tänavatele veel üks Volvo elektriveok. Volvo Trucks laseb koos veoettevõtetega TGM ja Schenker käiku toiduveoks ettenähtud elektriveoki.
„Elektriveokitel on palju eeliseid,” ütleb Volvo Trucksi Volvo FL-i ja Volvo FE tootestrateegia juht Jonas Odermalm, „Need tekitavad vähem heitmeid ja müra ning rohkem tarneid saab teha väljaspool tipptundi. Seega suurendavad elektriveokid jõudlust ja tarnetäpsust, vähendades veokijuhtidel liikluses kuluvat aega.”
Elektriveokid suurendavad tootlikkust ja tarnetäpsust.
Kuid elektriveokitest koosneva veokipargi rajamiseks ja käigushoidmiseks on vaja enamat kui lihtsalt veokid.
„Veokid on vaid väike osa sellest, mida on vaja elektrisõidukite laiaulatuslikuks kasutuselevõtmiseks ja jätkusuutlikuks veonduseks. Et elektriveokid oleksid ettevõtete jaoks tasuvad, tuleb tagada ka õiged eeskirjad, laadimisjaamad ja taristu. Sellesse tehnoloogiasse investeerivad kliendid ja linnad peavad vaatama transpordisüsteemi tervikuna ja nägema selle väärtust oma kaubamärkide, elukvaliteedi ja keskkonna jaoks.”
Göteborgi linn loodab saada Skandinaavia piirkonna logistikakeskuseks ja on kiiresti muutumas uute veonduslahenduste katselavaks.
Siin on juba kaks täiselektrilist bussimarsruuti ja hulgaliselt hübriidsõidukeid. Kohalikud autotootjad katsetavad kindlatel marsruutidel automatiseeritud sõidukeid ja ühistranspordisüsteemi osana ehitatud õhutramm, mis veab tunnis 4000–6000 inimest tunnis üle väina kesklinna, on viinud Göteborgi rahvusvahelise ajakirjanduse esikaantele.
Nii et mida ta linna tulevaste elanike jaoks ootab?
„Loodan, et 2035. aastaks ei pea me enam keskenduma mürasaastele ega õhukvaliteedile, sest need mured on suures osas lahendatud,” räägib Henrik Kant.
Volvo Trucksi keskkonna- ja innovatsioonijuht Lars Mårtensson arvab, et Göteborgis katsetatav lahendus levib mujalegi.
Soovime seda laiendada ja oleme juba alustanud katsetamist muudes linnades.
„Soovime seda laiendada ja oleme juba alustanud katsetamist muudes linnades, sealhulgas Hamburgis. See on elamisväärse ja ligitõmbava linna ehitamise osa. Veokid ei ole olnud elektripõhilisele veondusele üleminekul eelisvaldkond, kuid nüüd on see – koos meie partnerlinnadega – muutumas.”
570 000 – Rootsi suuruselt teise linna Göteborgi elanike arv. See on olnud Volvo kodulinn alates selle asutamisest 1926. aastal.
140 000 – eeldatav Göteborgi elanike arvu suurenemine aastaks 2035
– (suureneb ühe kolmandiku võrra).
12 – linna heale elukeskkonnale ja kestlikule arengule suunatud keskkonnaeesmärkide arv. Kolm eesmärki on seotud otseselt transpordiga: