Veokid

Esivõre disain

Volvo FH ja FH16 kuulsad esivõred on juba kaugelt äratuntavad. Need on ka väga praktilised. Kuid mis peitub nende disaini taga?
Ismail Ovacik mudelitega
„Uued esivõred tagavad jahutusõhu optimeeritud jaotuse, mis on mootori jõudluse ja heitmete vähendamise tagamiseks ülimalt oluline,” räägib Volvo Trucksi väliskujunduse peadisainer Ismail Ovacik.

Kui uuendatud Volvo FH ja FH16 veokid 2012. aastal turule toodi, kuulutasid mõned olulised muutused lipulaevamudelitele uut algust. Euro 6 määruste kehtima hakkamisega tuli veokitele teha turunõuete täitmiseks mitu muudatust. Üks suurimaid muudatusi, millega Göteborgis tegutsev Volvo Trucksi disainimeeskond pidi tegelema, oli mootori jahutusõhu parandamine.

Nad istusid joonestuslaua taha ja töötasid välja mõlema veoki esivõre disaini, mis parandas jahutamise tõhusust ja õhuringlust mootori ümber. „Uued esivõred tagavad jahutusõhu optimeeritud jaotuse, mis on mootori jõudluse ja heitmete vähendamise tagamiseks ülimalt oluline,” räägib Volvo Trucksi väliskujunduse peadisainer Ismail Ovacik. Mõlema veoki esivõre disaini lähemalt uurides on näha selle taga peituvat suurt meisterlikkust. Kärjetaolise võre iga kuuetahuline kärjekann on disainitud võimalikult tõhusaks toimimiseks, kusjuures mustrid ise on inspireeritud looduses esinevatest korduvatest mustritest. „Ikooni disainimine tähendab suurt tähelepanu meie kaubamärgi detailidele,” jätkab Ismail Ovacik, „Seda meeles pidades hõlmas esivõre disainimine palju loomingulist tööd. Suuruse tõttu nõudis esivõrede tootmine suurt pingutust.”

Ehkki kaks esivõre kuuluvad samasse perekonda, on nende erinevused märkimisväärsed. Kui Volvo FH-l on ühes osas kärjetaolise disainiga esivõre, siis FH16 musta taustaga metallvõre loob kolmemõõtmelise efekti. „Kliendid on mõlema esivõrega rahul, kuid FH16 võre on osutunud eriti populaarseks,” ütleb Ismail.

See on suures osas armastusest tehtud töö. Minu arvates võib seda nimetada Volvo kunstiteoseks.

Kui uuendatud veokid 2012. aastal turule toodi, olid Volvo FH ja FH16 esivõred uue põlvkonna esimesed. Need disainilahendused olid eeskujuks järgmistele uuendatud Volvo veokimudelite.

Ismaili sõnul on FH esivõre üks suurimaid veokitööstuses kasutatavaid ühes tükis plastdetaile. „See on suures osas armastusest tehtud töö. Minu arvates võib seda nimetada Volvo kunstiteoseks."

Ismail Ovacik

Ametinimetus: Volvo kontserni veokitehnoloogia osakonna väliskujunduse peadisainer.
Vanus: 37
Tööstaaž Volvos: 9 aastat.
Töökoht: Euroopa disainistuudio Volvo kontserni veokitehnoloogia osakonnas Göteborgis Rootsis.