Veokid

Virmalised

Volvo Trucksi esilaternate disain on inspireeritud jääst. Vanemdisainer Maria Balthammar selgitab, kuidas Volvo Trucksi ühe kõige iseloomulikuma joone kujundamisel saadi inspiratsiooni loodusest.
Volvo esilatern
Legendaarne Volvo Trucksi esilaternate disain on otseselt inspireeritud kõva jää välimusest ja selle üldmuljest.

Kui lumi ja jää Rootsi maastiku talvel kinni katavad, tundub kõik teistmoodi.
“Talv toob valguse tagasi,” räägib Volvo Trucksi vanemdisainer Maria Balthammar. “See muudab tuttava teiseks ja esile kerkivad uued vormid.” 

Volvo Trucksi esilaternad ongi tekkinud otse sellest külmunud maastikust. Legendaarne disain sai otsest inspiratsiooni kõva jää välimusest ja selle üldmuljest.

“Püüdleme Volvo Trucksis alati lihtsama disaini poole,” räägib Maria Balthammar.
“Tegeleme sellega, kuidas leida tagasihoidlik ning veelgi selgemate ja meeldejäävamate tunnusjoontega disain. Seetõttu on loodus meie jaoks oluline inspiratsiooniallikas."

Esilaternate iseloomulik V-kujuline veoki liikumisele osutav päevatulede ploki klaas on liustikule omaselt piimjas. Laterna ülejäänud korpus on läbipaistev nagu äsja järvele tekkinud õhuke jää. 

Sellise disaini järgi tunneb Volvo esilaternad maanteel kohe ära. „Enamiku sõidukite esilaternad on horisontaalsed ja mati klaasiga, nii et on raske aru saada, mis plastkatte all peitub,” räägib Maria Balthammar. „Aga Volvo esilatern on teistsugune. Läbipaistev ümbris tähendab, et kõik esilaterna elemendid on sektsioonidesse jaotatud ja nähtavad. Samas aga vertikaalne osa, mida päevatuli eriliselt rõhutab, annab ainulaadse kontuuri. Volvo veokit nähes saab juba esilaternate järgi aru, et tegemist on Volvoga.”

Püüame pidevalt välja selgitada, kuidas saaks valgus veokijuhi elu kergendada ja ohutust suurendada.

Mõjuva disaini loomisel on ühevõrra olulised nii praktilised kaalutlused kui ka ilusa ja iseloomuliku vormi leidmine.

„Veoki iga detail peab hea välja nägema, kuid disaini iga osa peab olema ühtlasi stabiilse konstruktsiooniga,” räägib Maria Balthammar. 

„Esilaternat peab saama hõõglambi või LED-i vahetamiseks avada. Samuti peab veok vastu pidama äärmiselt kuumale ja külmale ilmale. Ja seda tuleb arvesse võtta veoki iga elemendi korral, sest materjal hakkab temperatuurimuutuse korral paisuma ja kokku tõmbuma. Seetõttu võib materjali suuruse muutumise korral tekkida detailide vahele pilusid ja tühimikke,” räägib ta.

Elastsuse suurendamiseks ja tulede elementide kokkusobitamiseks võttis Volvo Trucksi disainimeeskond eeskujuks ühe teise looduses leiduva vormi ehk kihilisuse.

Kuidas säilitada pidevalt kahaneva ja paisuva detaili korral vastupidavust ja kuju? Loodusest eeskuju otsides võib sattuda pidevalt struktuuridele, millele annab tugevuse just kihilisus. Selle tule korral moodustavad terviku eraldi kihtidest koosnevad elemendid.” 

Esituled on ohutuse seisukohalt esmatähtsad eriti just karmi põhjamaise talve korral, kui päevad on lühikesed ja juhtidel tuleb palju aega sõita pimedas. Seetõttu on valgustus valdkond, kus Volvo Trucksi disainerid tegelevad pidevalt uute disainilahenduste väljatöötamise ja uuendamisega.

„Uued LED-tehnoloogiad pakuvad uusi võimalusi,” räägib Maria Balthammar. „Püüame pidevalt välja selgitada, kuidas saaks valgus veokijuhi elu kergendada ja ohutust suurendada. Näiteks võib õiget tüüpi valgus muuta juhi erksamaks. Avaneb palju uusi võimalusi.”

Maria Balthammar

Ametinimetus: Volvo Trucksi vanemdisainer.
Vanus: 41.
Tööstaaž Volvos: 6.