Mootorite elluäratamine

Fleni tehases antakse raskeveokite kulunud mootoritele uus elu. Taastamise järel on need sama hästi kui uued ja protsess mõjutab vähem keskkonda.
Fleni tehases

Tööline Edward Finstorp kinnitab mootoriosi Volvo veokimootori D13 külge. Volvo kontserni Fleni tehas on suurim taastamisega tegelev rajatis, mis taastab muuhulgas ka Volvo CE, Volvo Buses ja Volvo Penta mootoreid.

Lars Färnskog

Lars Färnskog, Volvo varuosade tehase juht Rootsi linnas Flenis

Rootsi linnas Flenis ootab väljaspool Volvo varuosade tehase madalaid hooneid sinise kile all ridade kaupa mootoreid oma järge. Siia saadetakse kõik Volvo Trucksi Euroopa ja Aasia müügiesinduste kaudu tagastatud mootorid. Mootorid on üks neljakümnest erinevast vahetusosast, mida Volvo Trucks oma klientidele pakub ja nende taastamine võtab kõige kauem aega.

„Mootori tehasesse saabumisest alates kulub umbes 57 tundi, kuni see on katsetatud ja üle värvitud,” selgitab Flenis tehase juhataja Lars Färnskog. 

Taastamisprotsess algab lahtimonteerimisest. Kogu mootor võetakse lahti, taastamiskõlbmatud osad saadetakse taaskasutusse ning kõlblikud osad puhastusse ja jugatöötlusse. Kui niiskus ning õli- ja värvijäägid on eemaldatud, liiguvad osad töötlusosakonda.

Ventiiliplokk

Koordinaatide mõõtmise seadet kasutatakse mootori D12 õlirõhu reguleerventiili korpuse kontrollimiseks.

Väntvõlli poleerimine

Operaator Kristine Söderlund poleerib väntvõlli õliavasid. See on üks paljudest protseduuridest, mille komponendid peavad enne uuesti mootoriks kokkupanemist läbima.

Siin lihvitakse ja freesitakse mitmete komponentide (nt plokikaaned, väntvõllid ja mootoriplokid) pindu suure täpsuse ja hoolega. 

„Igal mootoril on siia saabumiseks mingi põhjus. Me ei tea, kuidas mootorit on kasutatud, seetõttu on oluline tagada, et ei esine ebatasaseid pindu,” räägib plokikaante renoveerija Jörgen Karlsson. 

Nagu paljud tema kolleegidki, teab ta mootoritest väga palju. Taastamine nõuab esmaklassilisi oskusi. Fleni tehases tegeldakse Volvo Trucksi jaoks 150–200 erineva veokimootorivariandi taastamisega.

„Enamik siia saabuvaid mootoreid on kaheksa-üheksa aasta vanused. Aga mõnikord tuleb meile isegi 1970. aastatest pärit mootoreid! Teeme kõik endast oleneva, et need saaks parima hoolitsuse osaliseks,” lisab Jörgen Karlsson.

Läbi tehase kulgeva teekonna jooksul kontrollitakse igat mootorikomponenti mitu korda. Kui saabub katsetamise aeg, peab mootor läbima samad katsed kui äsja toodetud mudel. 

„Taastatud mootorile antakse samad garantiitingimused, kui Volvo originaalosadele ja see on sama kvaliteetne, vastupidav ja võimas,” räägib Lars Färnskog.

Väntvõll

Mootori D12 väntvõll ootab lihvimist. Taastamistööde käigus on oluline kõrvaldada kõik ebatasasused ja siluda pinnad.

Peale kõigi osade taastamise või väljavahetamise tehakse iga konkreetse mudeli korral ettenähtud uusimate tehniliste tingimuste kohased uuendused. See tähendab, et Flenist väljatulevad mootorid on sama hästi kui uued – viimse kui detailini. 

„Tagame, et kõik on optimeeritud – kütuse pealevoolust tarkvarani. Taastatud mootori ostnud kliendid saavad parema toote palju madalama hinnaga ja säästavad ühtlasi keskkonda,” ütleb Lars Färnskog.

Äsja toodetud veokimootoriga võrreldes on taastatud mootori tootmise energiakulu 85% väiksem. Toorainekulu on 80% väiksem. Lars Färnskog on veendunud, et suuremastaabilised keskkonnaeelised suurendavad vahetusosade nõudlust.

Plokikaane kontrollimine

Magnetpulbri ja lambi abil kontrollitakse, et plokikaanel ei esine pragusid. Rohelises valguses on praod selgesti näha.

„Teame, et maailma loodusvarad on piiratud ja tooraine hind tõuseb. Ühtlasi kasvab klientide nõudlus meie jätkusuutlike ja taaskasutatavate toodete järele,” räägib ta. 

Põhikomponentide (käigukastide ja mootorite) taastamiseks on oluline selle mõelda juba konstrueerimisel. Selleks teeb Fleni tehas tihedat koostööd tootearenduse osakonnaga, osaledes juba projektide varajases staadiumis. 

„Toodete ettevalmistamine teiseks eluks kujutab endast ettevõttele, meie klientidele ja keskkonnale tohutut väärtust,” räägib Lars Färnskog.

 

Toodete ettevalmistamine teiseks eluks loob ettevõttele, meie klientidele ja keskkonnale tohutut väärtust.

Lars Färnskog

Fleni tehase juht

Fleni tehas

Väntvõll

Kokku pakub Volvo Trucks 40 vahetusvaruosa – kõike alates filtritest ja pumpadest kuni käigukastide ja mootoriteni.

40 Volvo Trucksi pakutavate Volvo vahetusvaruosade arv – kõik alates filtritest ja pumpadest kuni käigukastide ja mootoriteni.

85% – Energiakulu kokkuhoid taastatud veokimootori korral võrreldes uue mootori tootmisega. 

80% – Toorainekulu kokkuhoid taastatud veokimootori korral võrreldes uue mootori tootmisega. 

90% – Taaskasutuse ulatus vana veokimootori korral. 

57 – Keskmine veokimootori taastamiseks kuluv tundide arv. 

150–200 – Taastatavate Volvo Trucksi veokimootorite mudelite arv. 

210 Töötajate arv.

27 000 m2 Tehase üldpindala.

Related News

Volvo veokikabiini kokkumonteerimine

Volvo Trucksi koostetehases Tuves (Göteborg) pannakse Volvo veoki kabiini koosteliinil kokku umbes 900 osa – seda kõike vaid kuue tunniga....

Tõelised värvid

Volvo Trucksi värvimistöökojas töötavad üheskoos täielikult automatiseeritud robotid ja värvitehnikute meeskond, kes tagavad, et iga kabiin väljub tehasest siledana, kvaliteetselt viimistletuna ja täiuslikult värvituna. ...

Seal, kus sünnivad mootorid

Külastame Rootsis Skövde linnas Volvo mootoritehast, kus sünnivad kõik mootorid ja kohtume Euro 6 tehnoloogia loonud inseneridega....

Filtreerige artikleid

5 true 5