Skövde jõuülekannete tootmistehases ringi kõndides tekib väga kodune tunne. Inimesed küll ei ela siin, kuid tehase sõbralik õhkkond ja töötajate hea läbisaamine loob väga sooja ja külalislahke mulje.
Nesma Odiso tervitab meid laia naeratusega ja sätib oma pikad juuksed hobusesabasse. Ta on töötanud siin aasta ja mõned kuud.
„Mulle meeldib see väga. Töötan enamasti öises vahetuses ja minu ülesanne on mootoriosad kokku panna. Algul olin veidi närvis, kuid aastaga olen palju õppinud. Tunnen, et panen end iga päev proovile,“ ütleb ta.
Ta elab koos abikaasa ja pojaga Skövdes ning on Rootsis olnud kaheksa aastat. Mälestusväärne 1993. aasta, kui esimene FH veok turule toodi, on tegelikult tema sünniaasta – nii et esimest FH veokit ta ei mäleta.
„Oh ei! Olin selle turuletoomise ajal ema kõhus. Ma ei teadnud enne Rootsi tulekut isegi FH veokitest midagi. Kuid mõistan, et see veok ja loomulikult mootor on olnud väga edukad. On hea teada, et monteerin selle veoki nii suurt ja olulist osa.“
Ent tema kolleeg Daniel Lundgren mõtleb sellest märgilisest veokist ja olulisest esimesest D12-mootorist peaaegu iga päev. 1993. aastal oli ta koosteliini operaator ja mäletab oma esimesi monteeritud mootoreid väga hästi.
„Oli väga uhke tunne teada, et keegi kuskil sõidab veokiga, millel on „minu“ mootor,“ ütleb ta naerdes.
Praegu töötab ta kahes ametis. Tooteauditite ja toodangu vastavustestide esmajuhina teeb ta mootorile erinevaid katseid ning kvaliteedikontrolli juhina keskendub ta toodangu kvaliteedi ennetamisele. Daniel tuli ettevõttesse juba 17-aastaselt.
„Kui siia tööle tulin, tehti peaaegu kõik käsitsi. Praegu töötab Nesma robotitega, kuid varem neid monteerimisel ei kasutatud. Kuid kolleegidega läbisaamine on sama. Peale selle on Volvo parim ettevõte, kus kasvada, ja see on midagi, mida ma tõeliselt hindan. Tegelikult on see ka nõuanne, mida soovin Nesmale edasi anda. Kasva ja hari ennast, selleks on siin palju võimalusi,“ ütleb Daniel.
Nesma noogutab nõusolevalt. Tema üheks tööülesandeks on robotite juhtimine, kuid see nõuab ka operaatorilt palju.
„Alguses oli see keeruline. Võin ainult ette kujutada, kuidas seda kõike käsitsi tehti,“ ütleb ta.
Mis puudutab nõuannet kasutada arenguvõimalusi, siis on tal tulevikuplaanid juba tehtud.
„Soovin jätkata õpinguid ärijuhtimises siinsamas Skövdes. Tahaksin jääda Volvosse, kuid pärast lõpetamist töötaksin pigem rahandusosakonnas.“
Jätkame oma jalutuskäiku tootmisruumides, kus nii Daniel kui ka Nesma tervitavad rõõmsalt teele jäävaid inimesi. Skövde on suhteliselt väike Rootsi linn ja Volvo tehas mängib selle identiteedis suurt rolli.
„Inimesed on töötanud siin mitme põlvkonna vältel. Mu poeg, kes on samuti 1993. aastal sündinud, on nüüd siin tööl,“ ütleb Daniel ja Nesma lisab:
„Veel üks, kes on sündinud samal ajal kui FH veok. Väga lahe!“
Faktid Nesma Odiso kohta
Vanus: 24 (novembris 25)
Elukoht: Skövde
Perekond: Abikaasa ja poeg
Mida tegin Volvos 1993. aastal: Ma ei olnud veel sündinud
Praegune amet Volvos: Operaator
Skövde tehases töötamise suurim pluss: Tunnen end nagu kodus ja mul on võimalus areneda
Vaba aeg: Teen trenni ja veedan aega perega
Faktid Daniel Lundgreni kohta
Vanus: 48
Elukoht: Skövde
Perekond: Kolm täiskasvanud last, lapselapsed ja koer Sixten
Mida tegin Volvos 1993. aastal: Töötasin operaatorina ja võtsin osa uue osakonna ehitusest D12-mootori koosteliini jaoks
Praegune amet Volvos: Tooteauditite ja toodangu vastavustestide esmajuht
Katsetamise (50%) ja kvaliteedikontrolli (50%) juht
Skövde tehases töötamise suurim pluss: Kõik need imelised inimesed!
Vaba aeg: Ehitan oma maja, sõidan mootorrattaga, veedan aega pere ja koeraga
Faktid Skövde tehase kohta