Murranguline uuendus

Norras asuvas Brønnøy Kalki kaevanduses katsetatakse isejuhtivaid Volvo FH veokeid, mis veavad viiekilomeetrisel lõigul lubjakivi. See on Volvo Trucksi esimene autonoomne lahendus, mida kasutatakse tegelikus töökeskkonnas. Eesmärk on suurendada oluliselt kaevanduse tootlikkust ja ohutust.

Volvo Trucksi esimene autonoomne lahendus, mida kasutatakse tegelikus töökeskkonnas.

Isejuhtiv Volvo FH veok Brønnøy lubjakivikarjääris.

„Tehnoloogia enda kasuks tööle panemine annab meile vabaduse. Näiteks saavad masinad töötada, kui meie soovime magada,” ütleb Brønnøy Kalki tegevdirektor Raymond Langfjord, mõtiskledes automatiseeritud tehnoloogia juurutamise väljavaate üle kaugel Lääne-Norra rannikul asuvas tohutus karjääris. Raske veoülesande taustaks on võimas maastik – veokid looklevad mööda kaljudega ümbritsetud pinnasteid, et vedada koorem Velfjordis asuvasse purustisse ja tagasi.

Raymond Langfjord

Raymond Langfjord, Brønnøy Kalki tegevdirektor.

Eelmisel aastal sõlmis Brønnøy Kalk Volvo Trucksiga pöördelise tähtsusega lepingu. Sellest ajast saadik on katsetatud isejuhtivaid Volvo FH veokeid, mis veavad kaevandatud lubjakivi tunnelite kaudu purustisse. Selle lähedal asub ka sadam, kus lubjakivi laaditakse edasi suurtele laevadele. Plaani kohaselt alustavad automatiseeritud veokid täiskoormusel tööd selle aasta sügisel. Üksikute isejuhtivate veokite asemel ostab Brønnøy Kalk Volvo Trucksilt tervikliku, just nende ettevõtte jaoks kohandatud veolahenduse – täpsemalt lubjakivi autonoomse vedamise kahe asukoha vahel. Isejuhtivad veokeid juhib rataslaaduri juht, kasutades selleks kohapealset juhtsüsteemi.

Raymond Langfjordi sõnul on autonoomsete lahenduste peamine eesmärk tulla toime tootlikkuse, paindlikkuse ja ohutusega seotud probleemidega. „Oleme keskendunud järgmisele sajale aastale. Praegu käib tootmis- ja hooldusosakonnas töö kahes vahetuses, samas kui lubjakivi eksportivaid laevu laaditakse ööpäev läbi. Seega aitab lubjakivi autonoomne ja ööpäevaringne transport meie tegevust oluliselt parandada.”

Volvo FH mahalaadimine

Autonoomsed veokid laadivad kaevandatud lubjakivi lähedalolevas sadamas asuvasse lõugpurustisse. Seejärel laaditakse see suurtele laevadele.

Raymond Langfjord tuli Brønnøy Kalki kaevandusse tööle 2006. aasta märtsis. Ta alustas tööd masinajuhi ja lõhkamistööde abilisena, vedades kruusa lõhkelaenguga aukudesse. Aastatega vastutus suurenes ning pärast töödejuhataja ja tootmisjuhi ametit edutati Raymond 2017. aasta jaanuaris tegevdirektoriks, kellena ta töötab tänaseni. „Mul on kogemusi kõigil tasanditel ning tunnen erinevaid protsesse läbi ja lõhki. Seega tean, millised pikaajalised väljakutsed meid ees ootavad.”

Brønnøy Kalki peamine murekoht on see, et kaevandus asub kallis riigis, kuid konkureerib maailmaturul. See tähendab, et konkurentsivõime suurendamiseks tuleb teha pidevaid jõupingutusi. Nii alustaski Brønnøy Kalk 2015. aastal sisearutelusid töömeetodite parandamise üle. Pärast projektirühma moodustamist võeti ühendust mitme osapoolega, sealhulgas Volvo Trucksiga. Protsessi kaasati ka Volvo Construction Equipment ning pärast tihedate suhete loomist alustati mõttevahetust teostatavate ja autonoomsete lahenduste üle. Sellest ajast saadik on poolte tihe koostöö andnud kaevandusele kindlustunde.

Oleme algusest peale väga hästi läbi saanud. Volvo Trucks ei alustanud läbirääkimisi kaubandusliku nurga alt.

Raymond Langfjord

Brønnøy Kalki tegevdirektor

Volvo FH tunnelis

Kaevandusest lõugpurusti juurde jõudmiseks sõidavad isejuhtivad veokid viiekilomeetrise lõigu. Enamik teekonnast kulgeb läbi kahe pika tunneli, mille pikkus on vastavalt 3,5 km ja 800 m.

„Loomulikult ei ole meil veel kõiki vastuseid. Tuleb lihtsalt uskuda, et suudame üheskoos probleemidele lahendused leida. Oleme algusest peale väga hästi läbi saanud. Volvo Trucks ei alustanud läbirääkimisi kaubandusliku nurga alt. Arutelude keskmes ei olnud üksnes kulud ja kasum või lepingud, vaid Brønnøy Kalki jaoks töötava lahenduse leidmine. Et varjatud tagamaad puudusid, saime üheskoos edasi liikuda ning esiplaanile kerkisid tehnoloogia ja loovus.”

Raymond Langfjord usub, et autonoomse lahenduse kasutamine suurendab ka ohutust. Enamik vedudest kulgeb läbi tunnelite ja teekonnal võib ette tulla ka õnnetusi – 2018. aasta augustis süttis purusti juures koormat mahalaadiv veok. Õnneks on see piirkond avatud ja keegi ei saanud vigastada, kuid toodetud soojuse ja energia hulk oli meile karm hoiatus, et kui õnnetus oleks juhtunud tunnelis, võinuks see lõppeda surmaga. Peale nimetatud ohu tuli isejuhtivate veokite sujuva töö tagamiseks ületada veel mitmeid raskusi. Volvo Trucksi automatiseerimise meeskond on juba pikka aega katsetanud autonoomset lahendust Göteborgi baasis kaugjuhtimise teel, mis võimaldab teha kiireid muudatusi. Meeskond tegi kaevanduses ka regulaarseid reaalajas katseid. 

Volvo FH väljub tunnelist

Volvo FH väljub esimesest tunnelist ja siseneb mõne aja pärast järgmisse.

Raymond Langfjord on Brønnøy Kalki tuleviku ja autonoomsete lahenduste potentsiaali suhtes väga põnevil. „Järgmine eesmärk on võtta kasutusele täiselektrilised veokid. Ausalt öeldes ei ole ma sugugi kindel, mida tulevik toob. See on uus tehnoloogia ja kindlasti tuleb ette ka tagasilööke. Kuid Volvo Trucks on olnud meiega algusest peale väga avatud. Kui on tekkinud probleem, on nad selle lahendanud. Nii võime kindlad olla, et kõik laabub. Meie väärtused ja maine sobivad ideaalselt.”

Isejuhtiv Volvo FH veok sõidab Brønnøy kaevanduses

Kui kõik läheb plaanipäraselt, alustavad isejuhtivad veokid täiskoormusel ja ööpäevaringset tööd 2019. aasta sügisel, suurendades sellega kaevanduse tootlikkust.

Brønnøy Kalk AS

Ajalugu: Brønnøy Kalk AS asutati 1997. aastal. Selle omanik on eraomanduses olev pereettevõte Norsk Mineral AS, mis sai alguse mineraalitööstusest ja mille juured ulatuvad 1948. aastasse. 

Teenused: ettevõte on spetsialiseerunud lubjakivi kaevandamisele, mida kasutatakse muu hulgas pigmentide tootmiseks rahvusvahelise paberitööstuse jaoks. 

Asutamise aeg: 1997.

Omanik: Norsk Mineral AS. 

Töötajate arv: 50. 

Veos: lubjakivi. 

Isejuhtivate Volvo veokite arv: 6.

Rataslaadurite arv: 4.