Göteborg saab oma esimese elektriveoki

Volvo Trucksi kodulinnal Göteborgil on jätkusuutlikkusega seoses suured ambitsioonid. Sel aastal saab linn oma esimese elektriveoki. See on väike, kuid oluline samm linna elektripõhise veonduse suunas. Aga mis toimus kulisside taga selleks, et võtta kasutusele esimene elektriveok Göteborgi tänavatel?
Päikeseloojang Göteborgis

“2016. aasta kevadel palusime linna säästva veevarustuse ja jäätmeosakonnal uurida täiselektrilise prügiveoki väljatöötamise võimalikkust. Eesmärgiks oli kasutada seda projektis, kus selgitatakse välja, kuidas nutikamad ja kestlikumad transpordivahendid aitavad kaasa atraktiivsema linnakeskkonna loomisele," selgitab Volvo Trucksi Volvo FL-i ja Volvo FE tootestrateegia juht Jonas Odermalm. 

See tähistas intensiivse koostöö algust Göteborgi linna, Volvo Trucksi, JOAB-i ja Renova vahel. Kliendi, veokite väljatöötaja, pealisehitiste tootja ja veoettevõtja esindajatena tegid need neli tihedat koostööd.  

“Alustuseks uurisime elektrilise prügiveoki võimalikku marsruuti ja sellel praegu liiklevate veokite konfiguratsiooni. Kui suur on läbisõit, milline on kiirus ja koormatus, kui palju peatusi tehakse vahetuse jooksul ning kas marsruut on künklik või tasane?" selgitab Jonas Odermalm.

Paljusid erinevaid tegureid analüüsides ja võrreldes koguti andmeid plaanitava veoki konfiguratsiooni jaoks. Veoki täismass 19 tonni, kandevõime 5 tonni, igapäevase marsruudi pikkus 60–70 kilomeetrit ja sellel 128 prügilaadimise peatust – need olid soovitud parameetrid veoki eeldatava energiatarbe arvutamisel. Prügiveoki korral tuli arvesse võtta ka pealisehitise/prügipressi energiatarvet.  

Kui energiavajadus ja liiklusolud said kaardistatud, jätkas arendusmeeskond erinevate energiavarustusvõimaluste uurimisega. Suur hulk akusid pardal tagab suurema sõiduulatuse, kuid kahandab veoki kandevõimet. Vähem akusid võimaldab suuremat kandevõimet, kuid veok vajab siis sagedamat laadimist. 

“Kas on vajadus kiire laadimise järele marsruudil või piisab, kui akusid saab laadida öösiti? Enne lõpliku otsuse tegemist uurisime mitut varianti," ütleb Hayder Wokil, kes on projektis peamine vastutaja Volvo Trucksi poolelt. 

Tulemuseks on veok, millel on kolm akut elektrienergia kogusalvestusmahuga 150 kWh ja mis ei vaja täiendavat laadimist töövahetuse jooksul. Ja kuna prügiveokeid kasutatakse vaid päevasel ajal, otsustati neid laadida öösel tavalise elektrivõrgu kaudu.  

2017. aasta suve alguses ehitati prügiveok Volvo FL-i raamile. Paigaldati elektriline jõuülekandesüsteem ning raam ja kabiin kohandati uue tehnoloogiaga. 2018. aasta alguses, pärast kuue kuu pikkust arendus- ja optimeerimistegevust, paigaldati prügiveokile pealisehitis. Praegu toimub täppisviimistlemine ja sertifitseerimine ning juhtide ja mehaanikute koolitus. Alles seejärel võetakse need veokid Göteborgi tänavatel regulaarselt kasutusele ja rooli taha istuvad Renova juhid. 

Seotud artiklid