Veokid

Metsade valitseja

Ta saavutas tänavuse Volvo Driver Challenge'i ülemaailmses finaalis teise koha ja on kütusesäästliku sõitmise tõeline asjatundja. Metsaveoki juht ja omanik Bert „Knatte“ Johansson teab, kuidas igast kütusetilgast ja oma Volvo veokist maksimumi võtta.
Palgivedu Rootsis.
30 aastat 64-tonnise veokiga käänulistel metsateedel sõitmine on muutnud Bert „Knatte“ Johanssoni oskuslikuks täpsussõitjaks.

Kesk-Rootsi sügavates metsades on kaunis sügispäev. Bert Johansson ehk Knatte – hüüdnimi, mida ta on kandnud juba lapsepõlvest saati – istub tõstuki kabiinis. Ta laadib parajasti 60 tonni metsamaterjali ning kaheksameetrine tõstuk töötab kiiresti ja täpselt. Tõstuki haarats, mis tõstab palgi osavalt maas olevast hunnikust veoki haagisesse, liigub nagu Knatte käepikendus.

Peame kütusesäästlikkusel pidevalt silma peal hoidma ja kütusekulu optimeerima, sest sõidame alati täiskoormaga.

Pärast 30 aastat metsaveoki juhina töötamist teab Knatte täpselt, kuidas palke haagisesse paigutada ja kuidas koorma pealelaadimiseks käänulistel metsateedel kõige paremini liikuda. Igapäevane kitsastes tingimustes manööverdamine on teinud temast täppissõitja. Tänu sellele on ta aastate jooksul võitnud mitmeid võistlusi iga-aastasel Rootsi Elmia autonäitusel. 2009. aastal võitis ta ka võistluse Volvo Super Eco Driver, millel põhineb praegune Driver Challenge. Tänavu saavutas ta eri riikidest pärit 32 võistleja seas ülemaailmses finaalis teise koha. Ka paljud teised võistlejad, kes sihtisid Rootsi finaalis kõrgeid kohti, on metsaveokite juhid. Knattel on oma teooria, miks just temal ja tema ametivendadel võistlustel nii hästi läheb.
 

„Metsaveoki juht teab täpselt, kus on veoki nurgad ja haagis. Vastasel korral võib juhtuda, et jääd üksi metsas kuskile kinni. Ühtlasi peame kütusesäästlikkusel pidevalt silma peal hoidma ja kütusekulu optimeerima, sest sõidame alati täiskoormaga,“ selgitab ta.

Knatte alustas tööd oma isa veoettevõttes Sommens Transport 19-aastaselt ning on sellest ajast peale jälginud tähelepanelikult veokite ja haagiste arengut. Tol ajal ei olnud tõstukil kabiini, mistõttu pidi ta koos kolleegidega aastaringi peale- ja mahalaadimise ajal väljas varju all istuma. Ka tolleaegsed mootorid olid nõrgemad, nii et veokid jäid sagedamini kuskile kinni. Enne kui võeti kasutusele Dynafleet ja teenus Positsioneerimine, mis võimaldavad igat veokit eemalt jälgida, olid kinnijäänud metsaveokite juhid metsas täiesti omapäi. Knatte mäletab mitut korda, kui ta pidi minema kolleege otsima, kes ei olnud pärast vahetuse lõppu tagasi jõudnud.

„Selline ebakindlus oli kõige hullem. Praegu saan ma veokite asukohta pidevalt jälgida ja näen, kas need liiguvad või seisavad paigal. See annab mulle ja mu töötajatele tõelise südamerahu,“ ütleb ta.

Praegu on Knatte Volvo FH16 veokitel 750 hj mootorid, mis muudavad karmil maastikul 64-tonnise autorongiga paigaltvõtmise lihtsamaks. Samuti on tal alates käigukasti turuletoomisest olnud I-Shift ning tema arvates on see koos Volvo dünaamilise roolisüsteemiga muutnud sõiduelamuse palju mugavamaks ja rahulikumaks.

„Nüüd olen pärast vahetuse lõppu palju puhanum, kui veokijuhi karjääri algusaastatel,“ ütleb ta tõstuki kabiinist välja ronides.

See on Knatte selle päeva teine sõit. Ta alustas tööpäeva kell neli hommikul ja teeb nüüd pausi, et metsas ringi vaadata. Ehkki ta on oma ettevõtte kontorist Tranåses vaid 30 kilomeetri kaugusel, ei ole ta siin kunagi varem käinud. Paljud maaomanikud langetavad puid kindlas kohas ühe korra elus, nii et metsamaterjali laadimise piirkonnad on iga päev erinevad. Knatte tunneb oma klientide ees suurt vastutust, sest ta veab nende elatist, ja usub, et täidab tarneahelas väga olulist rolli.

„Mets on mind alati huvitanud, sest see on Rootsi jaoks nii oluline. Kõigil on vaja majade jaoks ehitusmaterjali ja tualettide jaoks paberit. Naudin ka rahu ja vabadust, mida mets pakub – see on minu jaoks väga oluline,“ ütleb ta ja ronib tagasi kabiini, et teekonda jätkata.
 

Tema sihtkoht on umbes 150 kilomeetri kaugusel Mörlundas asuv saeveski Bergs Timber. Niipea kui Knatte jätab keerulised metsateed seljataha ja jõuab siledale maanteele, lülitab ta sisse kiirushoidiku I-Cruise. Ta rakendab ka kütusesäästuprogrammi I-See, mis skaneerib eesolevat teed ja planeerib võimalikult kütusesäästlikku sõitu.

„Sillutatud maanteedel ja kiirteedel kasutan neid programme 99% tööajast. Kui veokil on kiirushoidik, töötab I-See ideaalselt, sest süsteem mõtleb sinu eest. Kui prooviksin ise veokit sama kütusesäästlikult juhtida, peaksin kogu päeva täielikult keskenduma. Ma lihtsalt ei suuda nii pikaks ajaks tähelepanu koondada,“ ütleb ta.

Et kütusesäästlikus sõitmises tõeliselt osavaks saada, tuleb Knatte sõnul vältida võimalikult palju gaasipedaali – vabakäigul saab veereda palju rohkem, kui inimesed arvavad. Samuti proovib ta mõista veoki tehnoloogia tööpõhimõtet ja katsetab parimate tulemuste saavutamiseks erinevaid süsteeme.

Knatte osutab näidikule ja selgitab, kuidas I-See teda aitab: „Olen nüüd tükk aega vabakäigul veerenud, kuid ma ei oleks ise kunagi gaasipedaali nii vara vabastanud. Volvo on välja töötanud tõeliselt nutika süsteemi,“ ütleb ta.
 

Ligikaudu kahe tunni pärast jõuab Knatte saeveskisse ja laadib metsamaterjali maha. Õhk on täis saetolmu ja hiiglaslik veski lõhnab värske puidu järele. Kõikjal on suured palgivirnad, mis on märgistatud kaubamärgi ja siltidega, millel on tellimuse number, tarnija ja maaomaniku nimi. Knatte märgib oma veose üles ja alustab tagasiteed.

Täna sõidab ta tagasi ilma koormata, kuid tavaliselt püüab ta sellist olukorda vältida. Veel mõni aasta tagasi oli saeveski ka Tranåse lähedal, kuid pärast selle sulgemist on Knatte pidanud otsima uusi kliente, et veokil oleks koorem peal ka koduteel. Näiteks veab ta osa koormast valmismajade tootjale Eksjöhusile, kellel on Tranåsest 50 kilomeetri kaugusel oma saeveski.

Kui ta peab siiski ilma koormata sõitma, kasutab ta kütusekulu vähendamiseks alati tandemi telje tõstuki funktsiooni. Pikemas perspektiivis on sellel märkimisväärne mõju, sest tema seitse veokit sõidavad edasi-tagasi 24-tunniste vahetuste jooksul.

Kui veokil on kiirushoidik, töötab I-See ideaalselt, sest süsteem mõtleb sinu eest.

Knatte tunnistab, et alati ei ole võimalik õpitut rakendada. Aeg-ajalt tuleb tal ja tema töötajatel teha kütusesäästlikkuses kompromisse, eriti tihedatel ja pingelistel päevadel.

„Siis on oluline, et korvame kütusekulu suurema tööviljakusega. See on tasakaal, mida proovin alati oma veokijuhtidele õpetada,“ ütleb ta.

Üks oluline inimene, kes on aidanud Knattel Volvo Trucksi tehnoloogia abil parimaid tulemusi saavutada, on Rejmesis töötav kohalik müügiesindaja Johan Ejdehage. Johani isa müüs Knatte isale Bertilile veokeid 24 aastat. Hiljem võtsid nii Johan kui ka Knatte oma isade ettevõtted üle ja nüüdseks on nad juba enam kui kaks aastakümmet koostööd teinud. Johan käib Knattega tavaliselt Volvo võistlustel kaasas ja nad arutavad koos läbi, kuidas sõita nii, et saavutada parimad tulemused.

„Driver Challenge'i ülemaailmse finaali ajal märkasin, et paljud võistlejad vahetasid käike käsitsi, kuid mina mitte. Vahetan käiku kogu ülesmäkke sõidu ajal käsitsi ainult ühe korra! See tõestab taas, et Volvo veokite tehnoloogia töötab hästi,“ ütleb Knatte. 

I-See – säästab kuni 5% kütust


1. Kogub pöördemomenti
I-See teab, et ees ootab küngas ja suurendab veoki kiirust ning jätab kõrgema käigu kauemaks sisse.

2. Väldib allavahetust
Vältides tarbetuid käiguvahetusi, muudab I-See teie mäkkesõidu sujuvamaks ja kütusesäästlikumaks.

3. Piirab kiirust tõusuharjal
Kui veok läheneb langusele, väldib I-See tarbetut kiirendamist.

4. Lülitab sisse vabakäigu enne langust
Energia säästmiseks ja pidurdamise minimeerimiseks lülitab I-See jõuülekande ajutiselt välja vahetult enne mäest alla sõitmist.

5. Juhib pidurdamist allamäge sõitmisel
I-See teab, kus üks kallak lõpeb ja järgmine algab. Maksimaalse efektiivsuse saavutamiseks rakendab vajaduse korral lisapidurid.