Veokid

D12-mootor – paradigma muutus

Kui D12-mootor 1993. aastal turule toodi, oli see tõeline revolutsioon. Mõne arvates oli Volvo kümme aastat oma ajast ees. Nüüdseks pensionile jäänud Volvo insener Göran Nyholm räägib meile loo algusest peale.
Göran Nyholm D12-mootori ees
Göran Nyholm osales D12-mootori väljatöötamises.

Ta mäletab FH veoki pressiüritust väga selgelt. See oli 1993. aasta septembris ja kohale olid tulnud autoajakirjanikud kogu maailmast, et saada osa järgmise põlvkonna veokite esitlusest. Göran Nyholm, kes mängis selle mootori väljatöötamises koos Göteborgi teadus- ja arendusosakonna ning Skövde tootmistehasega olulist rolli, meenutab, et ajakirjanikele jäi üks asi kõige rohkem silma.

Ajakirjanikud olid vaimustuses D12-mootorist. Mõned neist ütlesid mulle, et oleme Euroopas kõigist kümme aastat ees. Esiteks suutsime ette näha heitenorme, mis tol ajal veel ei kehtinudki, parandasime oluliselt plokikaane kvaliteeti ning lisasime elektroonilise roolisüsteemi ja meie välja töötatud Volvo mootorpiduri,“ ütleb ta.

Neid omadusi ei olnud Euroopas enne nähtud, kuid USA-l oli siin juba mõningane kogemus. Göran Nyholm tunnistab, et D12 projekti algetapis (1980. aastate lõpus), kui uusi funktsioone välja töötama hakati, tekitas Euroopa vähene kogemus probleeme.

„Eriti keeruline oli õigesti konstrueerida plokikaant, mida tuli pikendada. Kuid püüdke ette kujutada, kui vähe on tegelikus silindris vaba ruumi. Proovisime korduvalt kõiki variante, kuid ei leidnud seda õiget.“

Kuid nad ei kavatsenud alla anda. Selle asemel pakkis meeskond kohvrid ja külastas USA-s tegutsevat Volvo partnerettevõtet Cummins. Siin toodeti nii elektrooniline roolisüsteem kui ka uut tüüpi plokikaas.

„Selgus, et see oli võimalik ja koostöö Cumminsis töötavate ameeriklastega mängis selles protsessis olulist rolli,“ ütleb Göran.

Uus pikem plokikaas tagas optimaalse gaasivahetuse ja põlemise parema kvaliteedi. Koos elektroonilise roolisüsteemiga sillutasid need tee FH veoki kiirele edule.

„Palkasime mitmeid uusi töötajaid ning uute keerulisemate funktsioonide tõttu võtsime tööle rohkem IT-alaste teadmistega inimesi.“ 

See oli minu ja meie laps. Olen väga rahul, et veok ja mootor nii edukaks osutusid. See oli autotööstuses paradigma muutus.

Alguses töötati D12-mootor välja spetsiaalselt FH veokite jaoks. 1990. aastate lõpus
võeti mootor kasutusele ka Volvo muudes tootevaldkondades, nagu Volvo Penta. Peale selle on D12-mootor teinud aastakümnete jooksul läbi mitmeid muutusi, sageli seoses uute heitgaasinormide vastuvõtmisega. 

„Jah, standarditele vastamiseks on mootoril nüüd palju rohkem funktsioone. Samuti tuleb meeles pidada, et erinevates riikides on erinevad standardid. Nii tuleb seda vastavalt kohandada.“

Göran Nyholm lõpetas töö Volvo insenerina üheksa aastat tagasi ja jäi pensionile. Temaga kohtumine ja vestlemine FH projekti algusaastate üle on nagu aardelaeka avamine. 

„See oli minu ja meie laps. Olen väga rahul, et veok ja mootor nii edukaks osutusid. See oli autotööstuses paradigma muutus,“ ütleb ta lõpetuseks. 

Nüüd jätkub teekond ilma Göranita. Praegu toodetakse Skövde tehases 100 000 mootorit aastas, millest ligikaudu 90% on D13-mootorid. Mis sai alguse 1990. aastatel, jätkub ka eelolevatel aastakümnetel.