Veokid

Madalamate käikude kasutamine

Turule on jõudnud I-Shifti perekonna uus liige: roomekäikudega I-Shifti käigukast. Uued käigud võimaldavad paigalt võtta kuni 325-tonnise koormaga.
Lähivõte I-Shifti komponentidest.
Paljud I-Shifti uutest komponentidest on valmistatud kõrgtugevatest materjalidest.

Metsaveokite juhtide tipphooaeg Põhja-Rootsis algab maapinna külmumisega. Pakane võib olla karm, sageli alla –30 °C, kuid külmunud metsateedel on veokijuhtidel lihtsam manööverdada. Kevadel ja sügisel on see raskem. Vihm ja sulavesi muudavad 24-meetrise metsaveoki juhtimise keeruliseks.

„Ilmastikutingimused on meie suurim väljakutse. Sõidame sageli kitsastel teedel ja raskesti manööverdavatel aladel, kui metsas on palju vett,” ütleb veokijuht Jonas Lundmark, kes on just lõpetanud oma metsaveoki laadimise.

Täiskoormaga veok kaalub 64 tonni ja on arusaadav, et nii raske koormaga paigaltvõtmine sügaval Rootsi metsas võib valmistada raskusi. Jonas ronib kabiini ja lülitab sisse Volvo Trucksi uue roomekäikudega I-Shifti madalaima käigu. Kerge vajutus gaasipedaalile ja veok hakkab aeglaselt edasi liikuma.

„Uuel I-Shiftil on kaks roomekäiku, mis on äärmiselt kasulikud, kui pean karmides tingimustes raske koormaga paigalt võtma,” ütleb Jonas.

.Uuel I-Shiftil on kaks roomekäiku, mis on äärmiselt kasulikud, kui pean karmides tingimustes raske koormaga paigalt võtma.

Ta on üks veokijuhtidest, kes on viimase 18 kuu jooksul teinud uue käigukastiga välikatseid.

„Oleme selle käigukastiga sõitnud 250 000 km ja see on töötanud ideaalselt.”

Kahest roomekäigust madalaima käigu ülekandearv on 32:1 ja see on kaks korda aeglasem kui tavaline I-Shift. Jonase veoki käigukastil on ka kaks tagasikäiku, millest madalaima ülekandearv on 37:1. 

 

Mõnes olukorras – kui teeolud on halvad või teatud maastikul sõitmise korral – on tagasikäigud sama kasulikud. Need võimaldavad mul raske koormaga tagurdada viisil, mis ei olnud varem võimalik,” ütleb Jonas.

Jonase jaoks ei ole sugugi haruldane laadida palgikoormat halval metsateel ja keset kallakut. Varem, kui Jonase veokil oli tavaline I-Shifti käigukast, pidi ta paigaltvõtmiseks kasutama jõnksutamist.

„Järsul kallakul või ebatasasel pinnal on jõuline paigaltvõtmine ainus võimalus veoki liikuma saamiseks. See tähendab, et suurendan mootori pöörlemissageduse suhteliselt kõrgele väärtusele ja vabastan siduripedaali käsitsi. Tavaliselt on sellest kasu, kuid see kulutab jõuülekannet ja rattad võivad hakata kergesti tühipöörlema. Uue käigukastiga pean lihtsalt valima õige paigaltvõtukäigu ja ettevaatlikult liikuma hakkama. See kulutab jõuülekannet minimaalselt,” selgitab Jonas.

Uut käigukasti on katsetanud rohkem kui 40 veokit üle kogu maailma – alates sügavatest Rootsi metsadest kuni Lõuna-Ameerika kõrgete Andideni. Katsete eest vastutav insener Niklas Öberg on tänulik välikatseid sooritavate veokijuhtidega koostöö eest.

„Tegelikkus esitab palju raskemaid väljakutseid, kui suudame laboris jäljendada. Seepärast on Jonase suguste veokijuhtide tagasiside äärmiselt oluline. Nad töötavad selles keskkonnas iga päev ja teavad, millised omadused muudavad töö veelgi tõhusamaks.”

Tegelikkus esitab palju raskemaid väljakutseid, kui suudame laboris jäljendada. Seepärast on Jonase-suguste veokijuhtide tagasiside äärmiselt oluline.

Niklas Öberg on üks umbes 100 inimesest, kes tegeleb uue käigukasti väljatöötamisega. Tema sõnul on uue käigukasti tehnoloogia suhteliselt lihtne. Käigu reduktorikomplekti paigutamine tavalise I-Shifti käigukasti siduri ja korpuse vahele võimaldab lisada ühe või kaks täiendavat roomekäiku ja kaks täiendavat tagasikäiku.

„Oleme täiustanud ka vahevõlli pidurit, mis pidurdab vahevõlli käigu vahetamise korral. See muudab järsul kallakul raske koormaga manööverdamise lihtsamaks,” selgitab Niklas Öberg.

Töökindluse tagamiseks rasketes tingimustes on uuel käigukastil tugevdatud mitmeid komponente, sh hammasrattaid, sidurimuhve ja sünkronisaatoreid. Äärmiselt suure autorongi täismassiga veokid varustatakse ka tugevdatud ja suuremat pöördemomenti taluvate kardaanvõllidega.

„Kui autorongi täismass suureneb koos jõuülekande kiirema ülekandega, tuleb sama paigaltvõtusuutlikkuse tagamiseks suurendada kardaanvõlli pöördemomenti,” ütleb Niklas Öberg. „Seega on 65-tonnise autorongi täismassiga veokitel tugevdatud kardaanvõll, mis võimaldab 33 000 Nm pöördemomenti, võrreldes standardse 28 000 Nm-ga.”

Madalaima roomekäigu sisselülitamine on nii võimas, et veok suudab tasasel teel paigalt võtta kuni 325-tonnise autorongi täismassiga. See on automaatkäigukastiga raskeveokite korral täiesti ainulaadne.

 

„Mida raskem koorem, viletsam teekate või keerukam maastik, seda kergem on veokijuhil sõita veokiga, millel on roomekäikudega I-Shifti käigukast. Veokijuht saab peale laadida raske koorma, muretsemata, et kõige halvemal juhul võib see põhjustada kuluka seisaku,” väidab Volvo Trucksi FM- ja FMX-seeria tootejuht Peter Hardin.

Mida raskem koorem, viletsam teekate või keerukam maastik, seda kergem on veokijuhil sõita veokiga, millel on roomekäikudega I-Shifti käigukast.

Uus käigukast on saadaval Volvo Trucksi 13- ja 16-liitriste mootoritega otseülekandega ja kiirkäiguga käigukastidele mudelitel Volvo FM, FMX, FH ja FH16. See tähendab, et käigukasti saab kasutada mitmes eri tüüpi veondussektoris.

Käigukast sobib ideaalselt mitmete täpsust nõudvate tööde jaoks, nagu ehitus- ja hooldustööd, sest roomekäigud võimaldavad sõita ka väga aeglaselt.

„Selle käigukastiga suudab veok sõita kiirusel 0,5–2 km/h. Võimalus nii aeglaselt sõita tähendab eelmainitud tööde tegijatele palju, sest nad saavad sõita märksa täpsemalt ja tagada nii parema lõpptulemuse. Roomekäikudega I-Shifti abil on võimalik ka üliaeglaselt tagurdada. See on suur eelis, kui on vaja tagurdada erakordselt täpselt,” ütleb Peter Hardin.

Väikeste veoettevõtete jaoks, kes täidavad tööülesandeid rasketel marsruutidel, pakub roomekäikudega I-Shift maksimaalset paindlikkust ja võimalust parandada vedude ökonoomsust.

„Kui roomekäigud võimaldavad äärmuslikes olukordades suure autorongi täismassiga paigalt võtta, siis nüüd on võimalik kasutada tagasilla ülekandearvu, mis vähendab tavalise maantee kiiruse korral mootori pöördeid ja tagab nii väiksema kütusekulu. See on sellist tööd tegevate veoettevõtete jaoks väga oluline,” lisab Peter Hardin.

Jonas Lundmark istub kabiinis turvaliselt rooli taga. Ta on lahkunud kitsalt metsateelt ja jõuab varsti maanteele, mis viib saeveski juurde. Seal laadib ta oma koorma maha. Jonas juhib veoettevõtet koos oma isaga ja üheskoos kolmanda veokijuhiga läbivad nad umbes 4000 km nädalas.

„Meil, metsaveokite juhtidel, tuleb sageli ette paljunõudlikke sõiduolukordi. Seepärast oleme tänulikud kõikide lahenduste eest, mis meie tööd lihtsustavad. Uus käigukast tagab parema ohutuse ja juhitavuse, sest tean, et suudan lihtsasti paigalt võtta.

Kuidas see töötab: roomekäikudega I-Shifti käigukast

Roomekäikudega I-Shifti suure ülekandearvu muudab võimalikuks tavalisele I-Shiftile lisatud uus käigu reduktorikomplekt.

Täiendav reduktorikomplekt
Täiendav reduktorikomplekt paikneb otse käigukasti sidurikoja taga ja koosneb kahest täiendavast hammasrattast – üks vedaval võllil ja üks vahevõllil. Täiendav reduktorikomplekt võimaldab käigukastil saavutada ülekandearvu, mis on peaaegu kaks korda suurem kui tavalisel I-Shiftil.

Täiustatud käigukast
Täiendava reduktorikomplekti mahutamiseks on käigukast tavalise I-Shiftiga võrreldes 12 cm pikem. Mitmed uued komponendid, nagu hammasrattad, ühendusmuhvid ja sünkronisaatorid, on valmistatud kõrgtugevatest materjalidest.

Ülekandearv
Ülekandearv on erinevus käigukasti vedava ja veetava võlli töökiiruste vahel. Kõrgeima käigu sisselülitamise korral on otseülekandega käigukasti ülekandearv 1:1, mis tähendab, et võllid pöörlevad sama kiirusega. Roomekäikudega I-Shifti madalaima käigu korral pöörleb veetav võll mootori pöörlemiskiirusest 32 korda aeglasemalt – ülekandearvuga 32:1.