Veoki aku esmane funktsioon on mootori käivitamine, aga ka muu energiavajadus kasvab pidevalt. Tänapäeval on kaugvedude veokijuhi jaoks väga olulised külmik, soojendi, jahuti ja meediasüsteemid ning viimastel aastatel ka mobiiltelefon, süle- ja tahvelarvuti. Kuid need tarbivad ka palju energiat, mistõttu aku võib kiiresti tühjeneda ja veok seisma jääda.
Selle dilemma lahendamiseks on välja töötatud Volvo Trucksi uus topeltakude süsteem. See koosneb kahest eraldi akukomplektist: üks on ainult mootori käivitamiseks ja teine kõikidele muudele kabiini elektriseadmetele toite andmiseks. See tagab mootori käivitamiseks alati piisava elektritoite, võimaldades ka ülejäänud veokiosades suurt energiakulu.
Kabiini olmesüsteemide akud on geelitehnoloogial, mis võimaldab tavalise pliiakuga võrreldes märksa suuremat tsüklite arvu. „Tavalise aku laetuse taseme langemisel null protsendini kaob umbes viis protsenti selle mahtuvusest,” räägib Hans Westerlind. „Geelaku aga ongi tühjenemiseks mõeldud. Tegelikult talub see 200 täieliku tühjenemise tsüklit, säilitades ikkagi 95% mahtuvusest.”
Topeltakude süsteem sobib kõige paremini kaugvedudeks, mille korral veokijuhtidel on elektritoitele suuremad nõuded. Kuid see võib kasulikuks osutuda ka linnasiseste jaotusvedude korral. „Sagedaste paigaltvõtmiste ja peatumistega lühikesi vahemaid sõites võib olla raske tavalist akut iga päev täis laadida,” selgitab Samuel Nerdal. “Palju kiiremini energiat varuvad geelakud suudavad ennast neis sõidutingimustes paremini täis laadida.”
Rohkem laadimistsükleid
Tavalised akud kahjustuvad alla 50 protsendini tühjenemisel ja võivad täielikul (0 protsendini) tühjenemisel kaotada umbes 5% mahtuvusest. Kui see juhtub korduvalt, vajab aku peagi väljavahetamist. Geelakud tulevad aga täieliku tühjenemisega toime ja suudavad hoida mahtuvust tavaliste akudega võrreldes 10–15 korda suurema tsüklite arvu jooksul.
Kabiinis on mugavam
Veokijuhi jaoks tähendab kahe akuga süsteem, et ta saab nautida kõiki kabiini elektriseadmete mugavusi, tundmata muret veoki käivitumise pärast. Näiteks võib ta magada rahulikult kogu öö sisselülitatud seisusoojendiga ega pea keset ööd üles tõusma, et mootor akude laadimiseks käivitada.
Säästes kütust ja keskkonda
Paljude veokijuhtide jaoks on lahendus akude võimsuse tagamiseks mootor ööseks lihtsalt käima jätta. Nii kulub umbes kolm liitrit kütust tunnis. Arvestades, kui kaua veok tavaliselt öösel seisab ja teel oldud ööde arvu, kulub juba lühikese aja jooksul ainult kabiini kütmiseks arvestatav kütusekogus, rääkimata asjatutest süsinikuheitmetest.
Planeerimata seisakute vältimine
Kui tavaline aku tühjaks saab, kaob veokil kõigepealt mootori käivitusfunktsioon. Topeltakude süsteemi korral kaob see funktsioon viimasena. Selle asemel lülituvad kõigepealt järk-järgult välja abiseadmed ja koos juhi tähelepanu äratavate hoiatustega annab see piisavalt varakult märku, enne kui käivitumine ohtu satub. Kokkuvõttes vähendab see tühjenenud akust põhjustatud seisaku ohtu tunduvalt.
Käivitumise tagamine külma ilma korral
Külm ilm vähendab oluliselt aku mahtuvust ja täielikult tühjenenud aku külmub temperatuuril –5 °C (võrdluseks: täislaetud aku talub kuni –70 °C). Eraldi käivitusakudega topeltakude süsteem tagab veoki käivitumise isegi käreda külmaga.
Kiirem laadimine
Geelakusid saab rohkemate tsüklite võrra laadida ning peale selle laevad need end tavaliste akudega võrreldes kuni 50% võrra kiiremini täis. See osutub väga kasulikuks sagedaste paigaltvõtmiste ja peatumiste ning lühikeste vahemaadega töörežiimi korral, mil ei jõua akusid täis laadida.